seppinenj

Ranska ja rautatiet; Suomelle rautatieyhteys Keski-Eurooppaan

Ensimmäinen höyryveturi kulki Isossa-Britanniassa Manchesterin ja Liverpoolin väliä 1830-luvulla. Kuitenkin Ranska on jo kauan sitten nykäissyt kunnon etumatkan saarivaltion rautateihin verrattuna.

Sain kokea rautatiealan ranskalaisen innovaation henkilökohtaisesti Ranskassa ollessani Ranskan valtion hallintokorkeakoulussa (ENA) ensimmäisenä suomalaisena opiskelijana 1970-luvun lopulla. Sain tilaisuuden vuonna 1978 tutustua huippunopean TGV-junan prototyyppiin Les Landes'in koeradalla. Sain istua kuljettajan vieressä ohjaamossa. Vauhti nousi 320 kilometriin tunnissa. Se teki vaikutuksen.

Ranskan valtion rautatielaitos (SNCF) on lanseerannut tänä vuonna (2016) huomionarvoisen, suorastaan historiallisen mordernisointiohjelman. Se on merkki uskosta eurooppalaisen talouden tulevaisuuteen ja rautateihin kuljetusvälineenä. Ranska investoi tällä kierroksella 5.3 miljardia euroa, avaa 1 500 työmaata ja rekrytoi 10 000 työntekijää. Luvut ovat merkittäviä.

Rautateihin perustuvan infrastruktuuriin kehittäminen on myös Suomelle tärkeätä. Vauhdissa ja kattavuudessa olemme paljon Ranskaa jäljessä. Suomen kytkemistä eurooppalaiseen rataverkkoon on syytä voimakkaaasti edistää. Hankala asia on vanha raideleveys, joka periytyy 1800-luvulta. Olisiko syytä alkaa muuttaa pääraiteita tupliin ja eurooppalaiseen leveyteen odotellessa Via Baltica-rautatieyhteyden avaamista? Pourquoi pas, miksi ei?

Kannatan vahvasti tunnelia Helsingistä Tallinnaan. Suomi tarvitsee rohkeita investointeja. Sellainen on rautatielaitoksen perinpohjainen uusarviointi ja rautatieinfran perinpohjainen uudistaminen. Vanhaan leveysmuottiin voisi jäädä itäyhteys Helsingistä Pietariin ja Moskovaan. Muualle Suomeen itäyhteyden toimiminen tapahtuisi telien vaihtoasemilla.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Todella harkitsemisen arvoinen asia ja toivoisin sen muuttuvan suunnitelmasta käytännön töihin.

Iltakuudelta menet junaan ja lounaaksi olet jo etelän auringossa.

Tavarakuljetukset saisivat ihan uuden vaihteen silmään.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Junalaiva voisi aluksi toimia ''siltana.''

Tuollaisen laivan rakentaminen taas maksaisi jo melkoisen osan tunnelin kustannuksista.

Suomen rahat menevät nyt niin tarkkaan julkiselle sektorille, että talouteen ei voida investoida vuosikymmeniin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Olisiko syytä alkaa muuttaa pääraiteita tupliin ja eurooppalaiseen leveyteen odotellessa Via Baltica-rautatieyhteyden avaamista? Pourquoi pas, miksi ei?"

Lyhyesti: Raha. Kun liikenne ei oikeastaan riitä ylläpitämään nykyistäkään infraa, niin mistä rahat uuteen?

"Kannatan vahvasti tunnelia Helsingistä Tallinnaan."

Luvut taitavat ottaa hiukan vastaan. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikka Kanaalin tunnelin volyymin, ja miettiä että sen jälkeen niille samoille kiskoille pitäisi mahtua myös Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan liikenne, mukaanlukien henkilöliikenne. Toisin sanoen, kuljetettua tonnia tai henkilöä kohti täysin järjetön projekti.

"Suomi tarvitsee rohkeita investointeja."

Ehdotan blogistin sijaan investoitavaksi "ikuiseen tuleen". Guggenheimille varatulle tontille Eteläsatamassa voisi pystyttää soihdun, jonka tulta ylläpidettäisiin lapioimalla sinne seteleitä 24/7. Tulisi halvemmaksi kuin nämä muut ropelipäiden ideat. Turismiakin saattaisi syntyä, kun koko maailma tulisi ihmettelemään konkreettisesti rahaa nuotioon kippaavia hölmöläisiä, sen sijaan että rahaa kaadetaan kannattamattomiin infraprojekteihin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Niinpä. Termi "rohkea investointi" on usein, ja erityisesti tässä tapauksessa, eufemismi, joka tarkoittaa investointia, joka on taloudellisesti mieletön. Ja sellainen taas ei ole lainkaan investointi, vaan se on kulu. Suomi kyllä tarvitsee investointeja, mutta järkeviä investointeja. Ja suuret järjettömät hankkeet heikentävät mahdollisuuksia järkeviin investointeihin.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Jaa-a. Ennemmin juna ja tunnelissa kuin tämmönen, mistä meillä haaveillaan:
http://www.hs.fi/talous/a1467344368652

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Teliasemat tai muut junan raideleveyden muuntoasemat entisen Neuvostoliiton etelä-ja länsirajalla, Ranskan ja Espanjan rajalla sekä Haaparannassa riittävät. Intiaa, Pakistania,....unohtamatta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raideleveys#/media/F...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset